Harjoituskuulumisia ja tarinaa tulevasta

Näin se aika laukkaa hurjaa vauhtia. Eletään jo joulukuun puoltaväliä ja tuntuu, että Kolin maaliviivan ylityksestä on vain hetki aikaa. Kuitenkaan tässä välissä en ole levännyt laakereillani vaan harjoituskausi on polkaistu jo ajat sitten kunnolla käyntiin ja meno tulee vain kiihtymään talven mittaan. Tietysti jos vain pysyn terveenä. Kolin kisan jälkeen oli tarkoitus pitää totaali tauko juoksusta parin viikon ajan, mutta eihän se onnistunut. Viikon lepäilyn jälkeen mieli ja kroppa olivat taas vaatimassa lisää juoksua. En kehdannut kieltäytyä ja näin potkaisin harjoituskauden todenteolla käyntiin viikolla 42.

Jotta tietää mitä tulisi harjoitella, on syytä tietää, mitä kisoja tulee seuraavaksi juoksemaan. Seuraava iso kisani tuleekin olemaan maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna juostava 125km Transgrancanaria vuori-ultra. Motivaatiota ei ole tarvinnut tästäkään syystä paljoa hakea harjoittelulle, sillä matkana kanarian kauniissa vuoristossa käytävä kisa tulee olemaan yli kaksinkertainen mitä olen ikinä juossut. Oman haasteensa tähän tuo vuoristo, jossa pitkät nousut ja laskut kysyvät jaloilta aivan uudenlaista kestävyyttä. Itseäni kiinnostaa kovasti, kuinka mieleni ja kroppani käyttäytyy tämänlaisissa suorituksissa ja tähän kysymykseen tulen varmasti saamaan vastauksen maaliskuun alussa. Tämän lisäksi tulevana kesänä on myös tarkoitus kiertää 4-5 Trail Tourin kisaa ja tämän lisäksi mahdollisesti muita lyhyempiä polkujuoksu sekä katukisoja.

Nämä tavoitteet ohjasivat harjoitteluni suunnittelua ja varsinkin Kanarian koitos on tuonut haasteen, johon tulee vastata oikeanlaisella harjoittelulla. Viikon pääharjoitukseni onkin ollut noin 2 tuntinen mäkiharjoitus Jyväskylän Laajavuoren laskettelurinteellä. Reipasta kävelyä ylös (joka tulee olemaan kisassakin nousujen kipuamisen teema) ja reipasta juoksua alas. Tarkoituksena on tämän harjoituksen kautta hakea jaloille kykyä kestää pitkien alamäkien tuomaa iskutusta sekä parantaa lihaksien kestovoimaa, jotta mäki myös nousisi riittävän kevyesti ylös. Nyt olen tehnyt tämän harjoituksen kerran viikkoon noin 2 tuntisena, mutta lähempänä kisaa tarkoituksenani on tehdä tammi- helmikuun aikana pari pitkää noin 4 tuntista samanlaista harjoitusta.

Harjoituskautta suunnitellessani koin myös tarpeelliseksi kehittää jalkojeni voimantuottoa ja tätä varten aloitinkin ensimmäistä kertaa elämässäni säännöllisen voimaharjoittelun. Halusin kehittää maksimivoima ominaisuuksiani, jossa tarkoitus ei ole kasvattaa jalkoihin yhtään enempää lihasmassaa vaan hakea hermostollista kykyä suurempaan voimantuottoon. Kaksi kertaa viikkoon olenkin tehnyt voimaharjoituksen, joka on sisältänyt kaksi liikettä: yhden jalan maastaveto sekä yhden jalan kyykky. Yhdellä jalalla tehtäen haluan hakea liikkeisiin lajin omaisuutta. Sarjat ovat koostuneet kutakuinkin seuraavanlaisesti: 5×3-5, noin 3 minuutin palautuksella. Olen myös ottanut salipäivien yhteyteen vauhtikestävyys harjoituksen, jonka teen ennen salille menoa. VK harjoituksina ovat toimineet 6km tasavauhtiset sekä erityyppiset mäkivedot; 5x2min loivaan mäkeen tai 10x30sek. jyrkään mäkeen. Voimaharjoitteluun ja juuri näihin liikkeisiin opastamisesta kiitos kuuluu kämppikselleni. Henkeen ja vereen kestävyysurheilu miehiä, jolta löytyy mielipide ja näkemys asiaan kuin asiaan, kun kyseessä on kestävyysurheilu.

Muutoin harjoitusviikkooni on kuulunut PK lenkkeilyä lähinnä rauhallisella PK1 sykealueella. Yhden näistä lenkeistä olen kuitenkin tehnyt pitkänä 3-4 tuntisena. Juoksumäärät ovat pyörineet 7-11 tunnin välissä riippuen onko kyseessä ollut kevennetty vai normaali harjoitusviikko. Aika maltillisilla määrillä olen siispä mennyt, mutta tästä on vuodenvaihteen jälkeen tarkoitus nostaa määriä parilla tunnilla. Tarkoitus on kuitenkin pysyä terveenä ja nostaa vuosittain vain maltillisesti juoksumääriä.

Voimaharjoittelu sekoitti aluksi elimistön aivan täysin ja oli järkyttävää lenkeillä pari päivää kipeillä lihaksilla vähän päälle 6 minuutin kilometri vauhdeilla. Tästä kuitenkin homma lähti sujumaan paremmin ja nyt on ollut huikea huomata, kuinka lisääntynyt voimantuottokyky näkyy myös juoksussa. Kilometrivauhdit PK sykkeillä ovat tippuneet hyvin alaspäin ja tuntuukin, että voimaharjoittelu on kehittänyt juoksun taloudellisuutta. Nyt rauhallisen PK lenkin kilsat taittuu 5 minuutin tuntumaan ja välillä jopa vähän alle. Tämä kehitys on ollut hienoa huomata, koska tarkoitus on nimenomaan kehittää PK ominaisuuksia kevättä ja kesää varten.

Treenaaminen on siispä sujunut hyvin ja suunnitellusti. On ollut ilo nauttia myös syksyn ja alkutalven eri keleistä. Lokakuun kaunis ruska. Kirkkaat ja raikkaat syysaamut. Marras/joulukuun pimeät, sateiset ja tuuliset illat. Polku lenkit pelkän otsalampun valossa metsässä… Ja on täällä Jyväskylässä päässyt myös jo nauttimaan parina päivänä aivan uskomattoman kauniista lumisista talvimaisemista.

Ensi perjantaina on kuitenkin pimeyttä luvassa aivan kyllikseen, kun Sysikallio 100km starttaa. Vuoden pimeimmäksi ultraksi nimetty jouluikuinen pikkujoulujuoksu tarjoaa 100km matkalla nousua 14 000m ja aikaa tämän ”fun runin” suorittamiseen on 40 tuntia. Tapahtumassa tullaan juoksemaan (käytännössä kävelemään) 2,5km mittaista polkukierrosta, joka sisältää n. 350m nousua. Allekirjoittanut laittoi itsensä mukaan ja tarkoitus on selvitä maaliin aikarajan puitteissa. Tämä toimii itselleni ikään kuin isona harjoituksena Kanariaa ajatellen ja tarkoitus on löytää mielen syövereistä tarpeeksi voimia taistelussa tulevaa väsymystä vastaan, jotta 100km täytyy. Jos tämä onnistuu, niin voin lähteä erittäin luottavaisin mielin kohti maaliskuuta ja Kanariaa. Ensi viikolla luvassa raporttia, mitä kaikkea Sysikalliossa tapahtui.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s